اصول مدیریت ریسک

یکشنبه 28 آذر 1395 13:50نویسنده : دکتر محسن قره خانی

 

اصول مدیریت ریسک

بر اساس استاندارد ایزو 31000 برای اینکه مدیریت ریسک اثربخش باشد، سازمان باید در همه سطوح اصول زیر را رعایت کند.

مدیریت ریسک به خلق ارزش و حفاظت از آن می‌پردازد.

مدیریت ریسک در دستیابی به اهداف عملکردی مانند اهداف ایمنی و بهداشت، امنیت، رعایت مقررات، تأیید عمومی، حمایت از محیط زیست، کیفیت تولید، مدیریت پروژه، کارایی در عملیات، حاکمیت و اعتبار کمک می‌کند.

 

1.         مدیریت ریسک جزئی جدایی ناپذیر از تمام فرآیند‌های سازمان است.

مدیریت ریسک، فعالیتی مجزا از فعالیت‌های اصلی و فرآیند‌های سازمان نیست. مدیریت ریسک بخشی از وظایف مدیران است و جزیی جدایی ناپذیر از فرآیندهای سازمانی شامل، برنامه‌ریزی راهبردی، پروژه‌ها و فرآیند تغییر مدیریت است.

 

2.         مدیریت ریسک بخشی از تصمیم‌گیری به شمار می‌رود.

مدیریت ریسک به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا بتوانند انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشند، اقدامات را اولویت‌بندی کنند و در مورد اقدامات جایگزین تبادل نظر کنند.

 

3.         مدیریت ریسک به روشنی عدم اطمینان را آدرس‌دهی می‌کند.

مدیریت ریسک، باید به دقت عدم اطمینان، ماهیت عدم اطمینان و چگونگی آدرس‌دهی به آن را مورد توجه قرار دهد.

4.         مدیریت ریسک نظام‌مند، ساختاریافته و به‌هنگام است.

رویکردی نظام‌مند، به‌هنگام و ساختاریافته در مدیریت ریسک به اثربخشی، سازگاری، مقایسه‌پذیری و معتبر بودن نتایج کمک می‌کند.

 

5.         مدیریت ریسک بر اساس بهترین و دقیق‌ترین اطلاعات موجود است.

ورودی‌های فرآیند مدیریت ریسک بر اساس اطلاعاتی مانند داده‌های گذشته، تجربیات، بازخورد ذینفعان، مشاهدات، پیش‌بینی‌ها و نظر کارشناسان خبره هستند. اگرچه تصمیم‌گیران باید از محدودیت‌های داده‌ها و مدلسازی‌ها یا احتمال انحراف در حین بررسی آگاه باشند.

 

6.         مدیریت ریسک متناسب با شرایط سازمان است.

مدیریت ریسک، با زمینه درونی، خارجی و پروفایل ریسک سازگار است.

 

7.         مدیریت ریسک، عوامل فرهنگی و انسانی را در نظر می‌گیرد.

مدیریت ریسک به توانایی، درک و نظر افراد داخلی و خارجی که می‌توانند دستیابی به اهداف سازمان را تسهیل کنند یا به تعویق اندازد، توجه می‌کند.

مدیریت ریسک، شفاف و جامع است.

مشارکت مناسب و به‌هنگام ذینفعان و به ویژه تصمیم‌گیران در تمام سطوح سازمان، متناسب و به‌روز بودن مدیریت ریسک را تضمین می‌کند. مشارکت ذینفعان این امکان را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا بتوانند دیدگاه‌های خود را در تدوین معیارهای ریسک ارائه دهند.

 

8.         مدیریت ریسک، پویا، تکرارپذیر و نسبت به تغییرات حساس است.

با وقوع حوادث داخلی و خارجی، محدوده و دانش تغییر می‌کند، نظارت و بازنگری انجام می‌شود، ریسک‌های جدیدی اضافه می‌شوند، برخی ریسک‌ها تغییر می‌کنند و برخی دیگر حذف می‌شوند. بنابراین مدیریت ریسک باید پیوسته نسبت به تغییرات حساس و انعطاف‌پذیر باشد.

 

9.         مدیریت ریسک، بهبود مستمر را در سازمان تسهیل می‌کند.

سازمان باید به طراحی و اجرای استراتژی‌هایی برای بهبود بلوغ مدیریت ریسک در تمام جنبه‌ها بپردازد.

 


آخرین ویرایش: یکشنبه 28 آذر 1395 13:51

 

 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات